Lätta små ”askar”!

Tänkte att jag skulle visa hur man gör dessa små askar, påsar, boxar eller vad man nu väljer att  kalla dem? I USA säger man, så vitt jag vet 2-4-6-8 boxar?

dsc_4427

Här har jag använt Webster Pages papper, men i exemplet nedan har jag tagit ett papper från Best Creations med sammet  på. Använd dina spillbitar, men ta gärna ett ”stadigare” papper. Resultatet blir bäst då!

1: Ta fram din skärmaskin, och ett bigarblad. Skär papperet i 6*8 1/2″. (Jag anger alla mått i tum, annars blir det så mycket millimetrar att hålla ordning på…)

dsc_4413

2: Biga alla linjer enligt mallen nedan. Klipp sedan ut, och upp enligt markeringarna.

dsc_4415

3: Sätt dubbelhäftande tejp längs kanten som blir kvar ovanför den bortklippta biten. Sätt ihop asken.

4: Det är väldigt enkelt att använda ”snigel” till att limma botten. Har du ingen sådan, använd helt enkelt annat lim, eller fotofix till att sätta ihop bottendelarna.

5: Tryck ihop överdelen som ett 1,5 liters mjölkpaket. Du är nu i princip klar!

Jag har använt håltången till att göra lämpliga hål till mina band, annars kan du enkelt använda häftapparaten eller dylikt till att försluta asken med, efter du har lagt i innehållet. Önskar du dekorera din ask, så är det bara fantasin som sätter begränsningar! Om du ska stämpla direkt på papperet bör du göra det innan du sätter ihop asken, men det mesta övriga går att fixa efteråt!

Till dekoration på detta exempel har jag använt mig av en textstämpel från Lizzie Anne. Bakom den har jag monterat ihop ett par blommor, och delar av en ranka. Så här blev det!

dsc_44181

Det går faktiskt jättefort att göra dessa, så om du har någon julklapp kvar… Använd dina spillbitar från julkortstillverkningen -klappat och klart!

GOD JUL

Kram DT Annica

Single Post Navigation

13 tankar om “Lätta små ”askar”!

  1. Åh tack! Har alltid velat göra en sådan ju! Perfekt tillvägagångssätt är det också, super! Kram!

  2. Superbra! jag älskar askvikningar!

  3. Vad läckert det blev 🙂
    Superbra med beskrivningen, då kanske t o m jag kan testa att göra nåt lite annorlunda 😉

  4. Superfina! Måste absolut testa.

  5. Charlotta skrev den :

    Vilken jättebra idé!!! Nu ska jag bara se om jag kan printa ut informationen på ett smart sätt så att jag kan ta med det till scrapbordet och sätta igång genast med godispåsar till barnen som kommer på fest nästa lördag…

    La Vikinga

  6. Men så himla himla fina små påsar. Me like alot!!! Tack så mycket!!!

  7. Så fiiint 😀 och så användbart 😉
    Måste göra en hel del ”gå-bort-påsar” så jag ska testa denna!!
    Tack vännen för att du delar med dig 😀 😀

  8. Så fina påsar!!! Nu fattar jag vad du pratde om för 2-4-6-8 box… 😉 Ibland tar det länge innan poletten ramlar ner… Måste också testa dessa…

  9. Så söta påsar! Dessa måste jag testa att göra! Tack för att du delar med dig! Julekramar från mig.

  10. Som vanligt finare än finast!!! =) Du är en exeptionell skapare!

    Massor med julkramar till dig!

  11. Vilken fin ask! Jättebra ide!

  12. så läckert en sån ask med något smycke eller choklad skulle jag verkligen vilja ha i julklapp.Tack för den fina ideen

  13. Å så fina. Måste prova.
    Maria

Lämna en kommentar