Vindsnurror

Nu ska ni få se en favorit jag gjorde förra sommaren vi har nämligen trippelfödelsedag i släkten runt midsommar då min mormor och hennes älsta och yngsta barnbarn är född samma dag. Ifjol fyllde kusinen 40 och det skulle ju firas ordentligen  och då vi skulle åka räkbåten efter umeåälven ville vi ha passande bordsdekorationer till alla 3 födelsedagsbarn som inte tog någon plats alls så jag gjorde vindsnurror.

Jag köpte träkulor som gick ned den i dessa små krukor (tror dom är 6cm i omkrets) och sedan rundstavar som passade i kulans hål, och sedan limmade jag fast träkulan i botten med hålet uppåt. Sedan gjorde jag snurrorna och om man vill att dom ska kunna snurra bra är det bra om man sätter en liten pärla på båda sidan om snurran innan man tar den där lilla spiken eller nålen och fäster den på pinnen, det är de pilligaste i hela tillverkningen. Ett tips för att lättare få fast själva spiken på pinnen är att göra ett litet hål i pinnen innan och dessutom fick jag tipset av maken att ta bort spetsen på spiken då sprack inte träet lika lätt, vilket funkade superbra.

Jag satte fast pinnen i kulan och sedan gjorde jag en liten skylt som jag satte på pinnen. Sedan hade jag silvergrus som jag blandade med lim och fyllde krukan med, det blev lite kladdigt och jag fick fylla på några gånger för att få det snyggt och stanna kvar men det var helt klart värt det.

Snurrorna blev väl provade där på båten och dom höll även fartvinden och uppskattades av alla tre födelsedagsbarnen.

Hoppas ni får en fin och solig nationaldag, kanske är lite kort om tid men snurror i gult och blått vore ju ett bra sätt att fira denna dag för självklart behöver vi fira den lite mer än vi gör eller varför inte göra några vindsnurror som dekoration till studentfriandet.

Single Post Navigation

8 thoughts on “Vindsnurror

  1. Så läckra vindsnurror… Idag ska jag oxå fira, men det blir för dottern som fyller år idag!! 🙂

  2. Så härligt sommriga snurror,gillar idén.

  3. Charlotte Thysell on said:

    Skojig idé till alla sommar-födelsedagsbarn.

  4. Fina! Kanske man skulle kunna göra en tre st till sonens kalas på midsommar =)

  5. Evelina on said:

    Snygga! Vi gjorde liknande på jobbet förra veckan. De tålde dock inte regn nåt vidare så nästa vecka ska vi göra nya 😉

  6. Jättefina!! Lite kul att göra till midsommarfirandet.. 🙂

  7. Vilka fina vindsnurror, ska prova att göra sådana jag med. Minns när man var mindre dom som fanns på affärn.

  8. tack för allt beröm,det är ju verkligen ett roligt pyssel att göra med barn också även om lite hjälp behövs.

Kommentera

