Fimo

Jag har precis flyttat och håller just på med att ordna mitt nya pysselrum äntligen ska jag få ha ett eget rum igen men pga flytten har pysslandet legat lågt så jag tänker visa upp det jag hållit på med längst i pysselväg.

Jag har jobbat med cernitlera och fimo sedan jag var barn och sålt mina handgjorda smycken på marknader i snart 20år och då det finns fimo att köpa  hos Nettans  tänkte jag via upp lite jag gjort och kanske insperera någon att prova

Det är inte så svårt men man behöver lite tålamod och ett tips är att utgå från tre former, kon, orm eller boll allt blir enklare då när man fortsätter.

Söker man på nätet kan man hitta en hel del tips och ideer, enda man ska tänka på är att leran inte ska användas av små barn (under 8år)   och var enormt noga med gradantalet då du bränner i ugnen aldrig högre än 130grader.

Får ibland frågan vad skillnaden mellan fimo och cernitlera är och det är ingen större skillnad cernit är lite hårdare att arbeta med men båda går att blanda med varandra om man vill, jag föredrar att jobba med fimo då jag gör små saker då leran är mjukare och det är lättare att få fram små detaljer med fimon.

Jag rekomenderar verkligen de små startsatser som finns med flera färger när man ska börja och bara prova på sedan om man tycker det är skoj köper man större förpakningar av favoritfärgerna.

 

Single Post Navigation

One thought on “Fimo

  1. Camilla Wiberg on said:

    Vilka underbara figurer! 🙂
    Hur har du gjort Tiger och NallePuh på glasen? Hur sitter de fast så att säga?
    Imponerad! Och inspirirerad 🙂

Kommentera

