Så här gör jag mina ljus

Hej på Er

 Tänkte att jag skulle dela med mig om hur jag gör mina ljus med servett motiv så här följer en Tutorial / Beskrivning på hur jag gör.

 Man behöver en Embossing pistol, vit ljus, servettmotiv, en bra sax att klippa ut servettmotivet med och bakplåtspapper vit. Två saker att nämna är att färgade ljus är ofta bara färgade på utsidan och om man använder detta så rinner ofta färgen av när man smälter servettmotivet in i ljuset så har det varit för mig när jag har testat bara så att ni vet så jag använder bara vita ljus. Sen så anbefaller jag att man använder vit bakplåts papper då det bruna bakplåts papper kan ge gula fläckar efter sig.

Tutorial på hur jag gör mina Ljus ! 001

Börja med att klippa ut ditt önskade servett motiv och klipp så nära motivet som det bara går. Servetten består ofta av tre lager och det är endast det lagret med själva motivet på som vi ska använda och det är jätteviktigt att få bort alla andra lager med servett.

 Tutorial på hur jag gör mina Ljus ! 002

Sen lägger du servettmotivet på ljuset där du vill ha det. Tar bakplåtspapperet över och håller stramt runt så att servettmotivet ligger så nära ljuset som det bara går. Sen tar du Embossing pistolen och värmer på.

Tutorial på hur jag gör mina Ljus ! 003

Jätteviktigt att du inte håller Embossing pistolen för nära och håll ”inte” på ett och samma ställe rör Embossing pistolen runt i cirkel rörelser och man ser genom bakplåtspapperet när servett motivet smälter in i ljuset. Det kan vara svårt att göra första gången så öva gärna på ett gammalt ljus först för att se hur det går till.

Ta bort bakplåtspapperet försiktigt och nu har du fått själva motivet på ljuset.

Tutorial på hur jag gör mina Ljus ! 004

Tutorial på hur jag gör mina Ljus ! 005

Många är nöjda så men jag tycker om att dekorera upp ljuset lite mera.

 Jag gillar att använda mig utav olika punchar som jag har till att göra en dekoration längst ned med ljuset.

Tutorial på hur jag gör mina Ljus ! 006

Brukar också dekorera med lite band och pärlor.

Tutorial på hur jag gör mina Ljus ! 007

Tutorial på hur jag gör mina Ljus ! 008

Då jag inte hade rätta färg på dom rosor som jag ville ha så färgade jag vita rosor med Distress Ink och här har jag använt mig av färgen ”Fired brick”.

Jag har även gjort mina egna blad av min favorit blad dies från Magnolia som heter ” Bon Voyge Foliage” och chalkat dessa blad med en CHALK som heter ”Chestnut Roan” för att få lite mera liv i bladen.

Tutorial på hur jag gör mina Ljus ! 009

När jag gör själva blomster dekorationen så kan man använda pärlor, pynt bär, fjädrar och andra saker som man tycker om.

Tutorial på hur jag gör mina Ljus ! 010

Tutorial på hur jag gör mina Ljus ! 011

Tutorial på hur jag gör mina Ljus ! 012

Hoppas ni tyckte om mina ljus och att ni testar på själva. Lycka till

Många hälsingar & Kramar från Lilla Pyssel Inger

Ingers Signatur

Single Post Navigation

2 thoughts on “Så här gör jag mina ljus

  1. Agneta Johansson on said:

    Så jättefina och tack för en fin demo i Gävle idag…..

  2. Tack snälla för att du delar med dig av detta 🙂

Kommentera

