Blomkrukekort med tutorial

Här kommer en ny vikning som jag har provat på. Den var väldigt lätt att göra men otroligt kul plus att man kan variera detta hur mycket som helst.

Jag började med att ta en bit  vit cs i storleken 9*23cm

DSC_0484

Biga sedan kortsidan vid 5 och 14 cm. Vik dina bigningar så att det ser ut så här.

CSC_0486

Nu kan man om man vill dekorera kanten på krukan. Jag har valt att använda en Martha Stewart kantstans .

CSC_0488

För att vi ska få fram en form som är lik en kruka så mäter vi ut 1 cm på vardera kant. Kom ihåg att vika upp den lilla biten, som vi nyss stansade ( min syns inte på bilden). Och vik ner den andra biten, min andra bit har jag vikt under det som nu syns i bild. Vill du ha en smalare kruka så tar du bort mer på vardera kant.  Men det måste vara lika på båda sidorna annars blir krukan sned. Nu kan vi skära bort det  vi inte vill ha med. Lägg markeringen vid skärlinjen och sluta skär vid den bigade linjen. Du kommer att skära lite diagonalt.  Kanten ska sen vikas ner så att det hänger utanför kortet lite på vardera sida.

CSC_0490

Nu kommer det att se ut så här.

CSC_0492

Då var det dax att välja mönsterpapper. Jag har valt att göra mitt själv. Jag har torrembossat  i en embossingfolder av Tim Holtz , en bit svart cs och sedan har jag använt Inka gold  och strykt på det upphöjda mönstret. I shopen finns det flera olika färger av Inka gold.

DSC_0494

Jag hade seambinding i mina gömmor men Nettan har massor av fina band och snören i shopen. Jag har sprayat det med Lindy´s stamp Gang  Amaryllis Burgundy. Bandet är det som håller ihop kortet.

CSC_0498

Så var det dax att göra tagen till kortet. Jag har tagit svart cs  6,5* 11,5 cm som jag sedan satte vit cs på så att jag kan skriva mitt meddelande på. Jag har även rundat hörnen på min tag.

DSC_0505

Nu är det dax att välja de blommor och blad man vill ha på sitt kort. Jag hade blommor som passade till mitt röda band. Men självklart så vill jag ju att det ska vara lite glittriga blommor. Så jag sprayade blommorna med samma som på bandet och bladen sprayade jag med Edelweiss Moss Green.  I mitten på mina blommor satte jag pärlor.

CSC_0513

Så här blev det.

DSC_0515

Så här ser mitt kort ut när kortet är nedstoppat i krukan.

DSC_0514

Jag hoppas verkligen att ni prövar att göra detta kort. För det är jättekul och ett lätt kort att göra snabbt. Blommorna kan man ju variera efter behag. Nästa gång ska jag prova att sätta dit rosor.

Single Post Navigation

One thought on “Blomkrukekort med tutorial

  1. Åh så himla fint kort du gjort Sara! 😀 Jag ska prova detta, det är väldigt roligt att få ett sånt kort 😉 Kram!

Kommentera

