Folding Card

Hejsan!

På Nettans sommarfest så visade jag hur man gör folding card efter denna mall hos Marianne.

Så här kommer hennes mall först ut, jag har gjort den på svenska för er. 🙂

Du behöver en 6 ” * 11 ¾” cardstock och mönstrade papper. Tecknet ” = inch
Scora/biga cardstock på: 3 ¼ ”- 5” – 6 ¾ ”- 8 ½”

DSCI7569
Vik det så här.

DSCI7572

Hitta en form som du vill använda, klipp det mönstrade papper och limma det mot vingarna på ditt kort. Jag har använt en cirkel denna gång.

DSCI7574

Nu är det bara att följa formen och skära cardstocken för hand.
Jag har dekorerat alla sidor med mönstrat papper.

DSCI7581

Nu är kortet redo att dekorera

DSCI7590

*   *   *   *   *   *   *

Jag har gjort egna kort efter mallen, och de blev så här.

100_5692-nettan 100_5691-nettan

100_5689-nettan

100_5690-nettan

Material till dessa kort är bl a: Kaisercraft papper, Fabscraps papper, Charms, Washi Tape,  Pearls,  Spets,  3d kuddar

Som hjälpmedel för att få den runda kanten, så kan man ju använda en passare.

Man mäter upp passaren på 3 inch och med spetsen i mitten av papperet som är 6 inch  så kör man runt med pennstiftet.

Vad jag har gjort är att jag har använt Tim Holtz linjal (idea-ology) som består av en massa hål.

Dessa linjaler kommer snart in hos Nettans 😉

100_5687-nettan

100_5686-nettan

100_5688-nettan

Jag tar något som jag sticker ner i 0 hålet i linjalen och mäter upp mitten på papperet (enl. bilden 1) så 3 inch måtten på vardera sida stämmer med papperet,

och med en vass och tunn penna i 3 inch hålet, kör jag bara runt med pennan på papperet (enl. bild 2) och klipper efter det sen.

En liten hälsning kan man skriva vart man vill på kortet och efter det papper man använder.

Ha det gott i Sommarens vindar och Lycka Till med Kortet.

Britt-Ingers sign

Single Post Navigation

Kommentera

