Minialbum Tutorial

Nu tänkte jag göra en lite serie i hur man gör ett minialbum, självklart finns det flera olika sätt att göra detta på men jag tänkte visa ett som jag har lärt mig. Denna typ av album heter Stack the deck. Alla papper som jag kommer att använda finns i shoppen . Jag kommer att använda mig av en vit bas och sedan brunt och mönstrade papper. Då börjar vi!!

Jag vill att mitt album ska vara 6*6″ eller 15*15cm.  Så jag skär till tre bitar med måtten 6″*  1 3/4 ”, 6″ * 2 1/4″ och 6″ * 2 3/4” Dessa bigar jag 1/2 inch från varje kant. Då kommer det att se ut så här. DSC_0120

Nu sätter jag tejp på alla bitar som är bigade och på undersidan av alla tre. Så att det ser ut så här!

DSC_0121

Nu lägger jag dessa åt sidan och börjar med mina sidor. Jag vill ju att sidorna ska vara 6*6″ (15*15cm) så jag tar ett cs delar det på mitten och bigar det sedan vid 15cm och 30 cm. Den sista 0.5 cm biten låter jag vara kvar. Den behöver jag för att få ihop sidan så att det blir en ficka.

DSC_0123

Sen viker jag alla bigningar och ser till att det blir rakt och drar även mitt falsben over kanten så att den blir ordentligt tillplattad.  Sen ska vi fästa ihop det så att det bildar en ficka. Jag använder lim men det går lika bra tejp. Då kommer det att se ut så här

DSC_0127

Nu har jag satt ihop alla sidorna.

DSC_0133

Och så här kommer det att se ut när sidan är ihopsatt.

DSC_0130

Om man nu trär fast alla sidorna på de små flikarna vi gjorde i början så ser man att det är stommen till ett album. Jag har inte satt fast något än. Jag gör klart allt innan jag sätter fast allt.

DSC_0132

 

Det var allt för denna veckan. Men om två veckor så fortsätter jag med albumet.

Tjingeling!

Saras sign

Single Post Navigation

Kommentera

