Tutorial på chokladkort.

Här kommer en tutorial på hur jag gör mina chokladkort.

Börja med att välja de papper du vill ha. Jag har valt Maja Design vintage frost basics 19th of December.  Plus två enfärgade cs.

DSC_0264

Jag har lagt mina papper så som jag kommer att använda dem. Det blå cs kommer att vara min bas, sedan kommer jag att ha ett enfärgat cs och sist mitt mönstrade papper.

Jag börjar med att skära till mitt blå cs så att det får måtten 19*23cm.

DSC_0265

Sedan tar jag och skär till en bit som ska vara 3,5* 3cm. Men jag skär inte till det riktigt än.

DSC_0266

Denna biten är alltså 3,5 cm bred. Nu bigar jag på långsidan på 1 och 2cm. Vänder den ett halvt varv och gör likadant på andra sidan. Sedan skär jag till så att den blir 3cm  och då får jag mina två bitar. Det kommer att se ut så här.

DSC_0267

Nu skär jag till mina andra cs, här beror ju på hur mycket man vill ha runt om så det får du inga mått på utan det är ju tycke och smak som för avgöra hur du vill ha det.

DSC_0269

Nu bigar jag min första bit som jag skar till den som är 19*23cm. Här ska vi biga på långsidan alltså den sida som är 23cm. Vi bigar på 8,9, 17 och 18cm.

DSC_0270

På den mindre biten som kommer att bilda fickan där chokladen ska vara kan man använda en kantstans om man vill. Jag har använt en med stjärnor på.

DSC_0271

Nu distressar jag alla mina kanter med walnut stain och sätter tejp  på baksidan. Men du kan ju självklart använda lim om det känns bättre.

DSC_0272

Nu monterar jag fast mitt enfärgade cs med mitt mönstrade cs. Sedan är det bara att börja att sätta fast det på basen. Men börja med insidan!

DSC_0274

När insidan är klar så fortsätter vi på utsidan. Här ska vi ha ett band så att vi kan stänga kortet. Jag börjar med att sätta fast tejp och sedan sätter jag fast mitt sidenband.

DSC_0276DSC_0277

Nu kan vi sätta fast de två sista panelerna på framsidan.

DSC_0278

Nu sätter jag fast de två små bitarna, fäst dem på insidan mot den nedre och övre kanten så att det ser ut så här.

DSC_0279

När jag satt fast båda så börjar jag med att sätta fast ena kanten, och det är den kanten som vi stansade om vi ska fästa fast så att vi får en ficka.  Så nu är kortet klart och det ser ut så här!

DSC_0281

Och insidan……….

DSC_0282

Nu är det bara att dekorera efter behag. Så här blev mitt färdiga kort!

Utsidan………….

DSC_0284

………och insidan

DSC_0286

Hoppas att du testar detta, det är ett enkelt och kul kort att göra och det är väldigt uppskattat!!

Tjingeling!!

Saras sign

Single Post Navigation

2 thoughts on “Tutorial på chokladkort.

  1. Så himla fint!
    Tusen tack för att du visar, detta måste jag pröva!

    KRAM SUSY

  2. Tack för tutorialet. Nu har jag gjort tre stycken som mina konfirmander får till jul.

Kommentera

