Tutorial på Vintageinspirerade Babyskor.

Såg du de små babyskorna som jag gjorde tidigare? De finns annars i detta inlägg. Jag ville göra skor som såg lite äldre ut? Typ som de jag själv hade som barn. Tyvärr funkade inte någon av de mallar som finns ute på nätet, till det jag ville göra, så jag gjorde en egen variant. Jag tänkte dela med mig av den idag. Observera de söta tagsen som ligger bakom skorna.. De kommer från Melissa Frances.
Så här blev de skor jag gjorde denna gång.

 Här är ”mallen”. Skriv ut, eller rita av två av varje del.

 Här har jag sklippt ut delar till en sko. Jag har ”fuskat” lite, och doodlat sömmar i stället för at ta fram symaskinen….

På den här delen har jag gjort ett mönster med en sporre, gjort några hål, och doodlat lite.

Om man rullar en sporre där man sedan doodlar sin linje, så blir det lite mer likt riktiga stygn. Det syns tyvärr lite dåligt på bilden…

Limma ihop den  bakre kanten, och sätt fast sulan. Jag har distressat lite också. Jag har använt Tea Dye för att ”smutsa ner” lite. Väldigt få barnskor är rena någon längre stund…

Limmet har inte ens torkat, men du ser i alla fall hur jag har gjort med sulan hoppas jag? Det gör inget att det inte är så noga. Det blir värre när det andra lagret limmas fast… 😉

Det har nu blivit dax att limma fast ”utsidan”. Det går lättast om man använder lite dubbelhäftande tejp runt om tycker jag. Limma sedan flikarna under sulan.

Jag brukar rita upp en yttersula efter den färdiga skon. Det är lättast att få en bra passform på det sättet. Jag har använt tre lager brun CS, för att det ska bli riktigt stadigt.

Limma nu fast dina sulor. Här tycker jag att smältlim ger bäst resultat, men du kan naturligtvis använda vad du vill!

Nästan klart! Nu är det bara till att trä i skosnören av valfri sort, och eventuellt dekorera?

Jag använde vanligt hampasnöre till snörningen. Jag limmade även fast en kant runt om sulan, eftersom jag tyckte att kanten var lite ful.. Jag hade lite för bråttom när jag limmade…

Så blev mina skor denna gång! Du kan variera mallen som du vill, och jag blir jätteglad om du vill visa resultatet, om du använder mallen! Lycka till med dina babyskor!

Kram DT Annica H

Single Post Navigation

15 tankar om “Tutorial på Vintageinspirerade Babyskor.

  1. Helt underbara skor, jag fullkomligt älskar dom!!
    Detta måste testas 🙂
    Tusen tack för en sån härlig tutorial.
    Kram Anette

  2. Ohhh så underbara!! De får verkligen nostalgin att flöda, detta måste prövas.
    Tack för tutorialen!

  3. Nämen oooh så underbara!!!!
    Precis sånna man hade när man var liten!
    kramen 😀

  4. Pingback: Annica's pysselblogg

  5. otroligt kul! jätte fiiiiiina!

  6. gud så himla söta… dessa MÅSTE jag pröva göra….
    Tusen tack för tipset

  7. Nicole skrev den :

    Merci !

  8. Merci pour ce tuto.

  9. very cute !!

  10. c’est magnifique !!! merci

  11. Merci beaucoup pour ce tuto! Les chaussures sont magnifiques !!!

  12. Pingback: En gåva till en nyfödd son. «

  13. Pingback: Till en nyfödd son. « Annica´s Pysselblogg

  14. Nu måste jag ta tag i dessa – ska bara ha hem papper =P

  15. Hej! Dessa fina skor måste jag bara testa så fort jag får en ledig stund! De är såå super söta♥

Lämna en kommentar